Crowdfunding  چیست؟

به کراودفاندینگ، جمع‌سپاری، جذب سرمایه مردمی یا سرمایه گذاری اجتماعی نیز گفته می‌شود. کراود فاندینگ از دو لغت کراود (Crowd) به معنای “انبوه مردم” و فاندینگ (Funding) به معنای “تامین سرمایه” تشکیل شده است. شاید بتوان کراود فاندینگ را به صورت “تامین سرمایه از طریق گروهی از افراد” یا “تامین سرمایه ی مردمی” ترجمه کرد.

Crowdfunding  کمپینی جهت حمایت جمعی افرادی مختلف از یک جامعه، معمولا جامعه کاربران اینترنت، و پرداخت بخشی از سرمایه مورد نیاز جهت آغاز یک پروژه توسط افراد یا سازمان برگزار کننده کمپین است.

جذب سرمایه مردمی جهت حمایت از طیف مختلف فعالیت‌ها از جمله امداد رسانی به حادثه دیدگان، روزنامه نگاری شهروندی، حمایت هنرمندان از سمت طرفداران، کمپین‌های سیاسی، بودجه راه اندازی استارت آپ، تولید آثار بصری، توسعه نرم افزار آزاد، توسعه اختراعات، تحقیقات علمی و پروژه‌های شهری است.

دریک پروژه ی کراود فاندینگ سه گروه مشارکت دارند:

– صاحب ایده که شروع کننده ی پروژه است.

– افراد یا گروه هایی که ایده را حمایت می کنند.

– سامانه (پلتفرم) ای که این دو گروه را برای اجرای پروژه گرد هم جمع می کند.

به طور کلی این نوع سرمایه گذاری به سه شکل صورت می پذیرد:
سرمایه گذاری پاداشی: کارآفرینان محصول پیش ساخته ی خود را به فروش می رسانند تا ازاین طریق هزینه ی راه اندازی کسب و کار خود را بدون تقسیم سهام به مرحله ی اجرا برسانند.
دونیشن یا کمک بلاعوض: در این حالت سرمایه ای که افراد پرداخت می کنند به منزله کمک است و بازگشت مالی برای سرمایه گذار انجام نخواهد شد. این روش بیشتر برای کارهای خیریه کاربرد دارد.
سرمایه گذاری سهامی: در سرمایه گذاری سهامی افراد و گروه ها پس از اهدای سرمایه مشمول دریافت سهم از کسب و کار سرمایه گذاری شونده می شوند.
در سال‌های اخیر کراودفاندینگ در دنیا به عنوان یک روش جذب سرمایه به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری ایده‌ها از این طریق به مرحله راه‌اندازی رسیده‌اند. تا جایی که در سال ۲۰۱۳ مجموعا ۵٫۱ میلیارد دلار در دنیا از این طریق برای کمپین‌های مختلف جمع‌آوری شد.

با پیشرفت فناوری و روی کار آمدن رسانه‌های ارتباط جمعی جدید، این نوع کمپین‌ها رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفتند، از کمک به سازمان‌های خیریه ساخت مدرسه به وسیله پیامک، تا جمع آوری هزینه ساخت و ارسال تلسکپ به فضا! در این بین اینترنت بیشترین سهم در کمک به جذب این نوع سرمایهٔ بلاعوض را داشته است به طوری که سایت کیک استارتر تنها در سال ۲۰۱۲ به جمع آوری سرمایه ۱۸,۱۰۹ پروژه موفق با مجموع ۳۱۹,۷۸۶,۶۲۹ دلار کمک کرد.

در کیک استارتر هرکسی که ایده خلاقانه‌ای داشته باشد می‌تواند پروژه‌ای ایجاد کند، آن را به جهان معرفی کند و در صورت جذب سرمایه، محصول نهایی را تولید یا خلق کند. این سایت هیچ دخالتی بر روی پروژه‌ها ندارد و هرکدام از آن‌ها به صورت مستقلانه فعالیت‌های خود را مدیریت می‌کنند. یکی از دلایل موفقیت کیک استارتر در مقابل پایگاه‌های مشابه این است که برای هر پروژه در قبال پرداخت‌های بالاتر، یک یا چند پاداش در نظر گرفته می‌شود.

در پایان سال ۲۰۱۲ بیش از ۴۵۰ پایگاه جذب سرمایه مردمی در جهان وجود داشته بود، بسیاری از آن‌ها عمومی و برخی دیگر به موارد تخصصی معطوف می‌شدند. سایت‌های کراودکوب و سیدرز به جمع آوری سرمایه برای شرکت‌های نوپا مشغول هستند و کاربران در ازای کمک مالی، سهمی از آن شرکت را ازآن خود می‌کنند. و یا پایگاه سلابند مرز بین گروه‌های موسیقی و طرفداران آن‌ها را از موی نازکتر کرده است، به این صورت که کاربران می‌توانند به آلبوم جدید گروه موسیقی محبوب خود کمک مالی کنند تا آثار نهایی از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.

منابع:

http://parsish.com/article/1392/08/crowdfunding/

http://crowdfunding.ir/%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%88%D8%AF%D9%81%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-2/

در ایران نیز چندین سایت کراودفاندینگ راه اندازی شده است که به جذب سرمایه برای استارت آپها، پروژه‌های هنری و فعالیت‌های خیریه می‌پردازند. لینک برخی از این سایت‌ها در ادامه ذکر گردیده است.
دونیت
فاندلی
حامی‌جو
فاندوران

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تامین سرمایه جمعی می توانید فایل ارائه زیر را دانلود و مرور نمایید.

دانلود پاورپوینت Crowd Funding

برچسپهای نوشته

About the author