به طور معمول مسابقات طرح تجاری معتبر دنیا منابعی ارزشمند را در حوزه‌های زیر که برای کارآفرینی موفق حیاتی هستند فراهم می‌کنند:

  • شبکه‌هایی از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، ارائه‌دهندگان تسهیلات، و شرکای بالقوه.
  • مربیان و مشاورانی از بین افراد حرفه‌ای موفق و کارآمد.
  • آموزش مهارت‌های ویژه‌ی تهیه‌ی «طرح تجاری» در کنار ارائه‌ی دید کلی درباره‌ی کارآفرینی.
  • دریافت بازخوردهای دقیق و جدی در مورد مدل تجاری ارائه شده، از متخصصین، کارآفرینان، و سرمایه‌گذارانی که در هیأت داوران حضور دارند.
  • فرصت‌های تیم‌سازی برای تشکیل یک تیم توانمند.
  • معرفی رسانه‌ای گسترده و مطرح شدن در اذهان.

ذینفعان اصلی یک مسابقه‌ی طرح تجاری، شرکت‌کنندگان مسابقه هستند. آموزش، مشاوره، تیم‌سازی، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به سرمایه؛ پنج بعدی هستند که می‌توانند بیشترین ارزش افزوده را به شرکت‌‌کنندگان ارائه دهند.

در ایران نیز ظرف یک دهه گذشته مسابقات طرح کسب و کار رایج شده‌اند. اولین مسابقه به همت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شکل گرفت و پس از آن به تدریج مسابقات دیگری راه‌اندازی شدند.

  • جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی
  • مسابقه کارآفرینی و توسعه کسب و کار شریف
  • جشنواره طرح کسب و کار خواجه نصیرالدین طوسی
  • مسابقه طرح کسب و کار استان فارس

برچسپهای نوشته

About the author