چه کسی طرح تجاری را می‌نویسد؟

در نوشتنِ طرحِ تجاری، شما که صاحبِ آن هستید نقشِ اساسی را ایفا می‌کنید. شما باید مسؤولیتِ کاملِ نوشتنِ طرح را به عهده بگیرید. البته بهترین طرح‌های تجاری توسطِ کلِ افرادِ تیم نوشته می‌شوند. بهتر است که همه‌ی افراد درگیرِ نوشتنِ طرحِ تجاری شوند. این کار احساسِ تعلقِ آن‌ها را به کار افزایش می‌دهد و از طرفِ دیگر اطلاعاتِ بسیار مفیدی درباره‌ی کار به آن‌ها می‌دهد.

هر چند که هر فرد سهمِ خودش را آماده می‌کند، یک نفر باید مسؤولیتِ هم‌آهنگ کردنِ کلِ مجموعه را به عهده بگیرد. همان فرد هم مسؤولیتِ نوشتن و ویراستاریِ نسخه‌ی نهاییِ طرحِ تجاری را خواهد داشت.

هم‌چنین از مشاوره‌ی متخصصان در زمینه‌های حقوقی، حساب‌داری، بازاریابی، و فنی و مهندسی استفاده کنید.

درست است که شما باید طرح را آماده و مهیا کنید، با این وجود می‌توانید ‌با بسیاری از منابعِ دیگر در تهیه‌ی طرح مشورت کنید. همان‌طور که گفته شد، وکلا، حساب‌داران، مشاوران تجاری، و مهندسان در ‌آماده‌سازیِ طرحِ تجاری مفید هستند.

برای این که مشخص شود که آیا استخدام یا کمک از یک مشاور لازم است یا نه می‌توانید یک ارزیابیِ عینی‌ از مهارت‌های خود بکنید. معین کنید که ‌در چه مهارت‌هایی به چه میزان کمبود دارید و یا چه مهارت‌هایی دارید. به عنوانِ مثال شما به عنوانِ یک مهندس اخیراً یک ماشینِ جدید طراحی کرده‌اید. ‌اولین نکته این است که این ماشین تا چه اندازه خوب فروش خواهد رفت. شما ممکن است با ارزیابیِ نقاطِ ضعف و قوتِ خود به این نتیجه برسید که لازم است یک بازاریاب استخدام کنید و در مسایلِ حقوقی از نظراتِ یک کارشناس استفاده کنید و مهارت‌های دیگر مانندِ مهارتِ مالی را خود دارا هستید.

چه کسی باید طرح کسب و کار را بنویسد؟

برنامه کسب و کار باید توسط خود شما به عنوان یک کارآفرین یا فردی که قرار است یک کسب‌ و کار را راه‌اندازی کند نوشته شود. فقط شما هستید که می‌توانید ایده خود را در قالب طرح تنظیم کنید. با این وجود باید با بسیاری از سازمان‌ها و کارشناسان امر، هنگام تنظیم طرح مشورت کنید، وکیلان، حسابداران، مشاوران تجاری و مهندسان می‌توانند در آماده‌سازی طرح به شما کمک کنند.

اکثر این منابع رایگان هستند و یا هزینه کمی می‌خواهند.

در بعضی مواقع هم می‌توانید از افرادی که تخصص لازم را برای تهیه برنامه کسب و کاردارند درخواست همکاری و همیاری نمایید.

البته تعداد افراد شرکت‌کننده در نوشتن برنامه کسب و کاربستگی به نوع کسب‌ و کار و ساختار و مقیاس (کوچکی و بزرگی) سازمان دارد.
در یک شرکت بزرگ به طور کلی آن دسته از کارکنانی که در تهیه یک برنامه کسب و کارمشارکت می‌کنند عبارتند از:

  • مدیرعامل شرکت
  • مدیر بازرگانی و فروش
  • مدیران تولید و توسعه
  • مدیر مالی

به طور کلی مشارکت تعداد بیشتری از مدیران و کارکنان در آماده‌سازی برنامه کسب و کاراحتمال طرح راه‌حل‌های غیر قابل اجرا را کاهش می‌دهد.

نوشتن جادو می‌کند. مخصوصاً اگر با کلمات خودتان از ایده‌تان بنویسید. نوشتن ایده‌ها را واقعی‌تر می‌کند. وقتی چیزی را می‌نویسید آن را روشن‌تر و واضح‌تر می‌کنید.

منابعی که می‌توانند به شما در تهیه و تنظیم برنامه کسب و کار کمک کنند.

– وزارت صنایع و سازمان‌های وابسته (سازمان صنایع کوچک، سازمان گسترش و نوسازی صنایع، شهرک‌های صنعتی)
– بانک‌ها
– دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی
– نهادها و سازمان‌های مستقل (جهاد دانشگاهی، سازمان همیاری اشتغال)
– وزارت بازرگانی و سازمان‌های وابسته (اتاق‌های بازرگانی، ادارات کل بازرگانی استان‌ها و…)
– وزارت کار و امور اجتماعی
– وزارت کشاورزی
– مراکز دولتی شهری و استانی
– کتابخانه‌ها و نشریه‌های تخصصی
–  اینترنت

برچسپهای نوشته

About the author