سرفصل‌های طرح بازاریابی

بررسی بازار و طرح بازاریابی، سرفصل حایز اهمیتی در تهیه طرح کسب و کار می‌باشد. هدف این بخش متقاعد ساختن سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان است. در این بخش از طرح کسب و کار نحوه رقابت در بازار؛ استراتژی کلی بازاریابی و فروش، جلب مشتری، طرح‌های تبلیغی و ترویجی به همراه بودجه مورد نیاز جهت آنها، فرآیند خرید و کنترل موجودی، نحوه ورود و خروج کالا و در حقیقت کلیه امور مرتبط با قیمت‌گذاری، توزیع ، تبلیغات ، پیش‌بینی تولید و کنترل‌ها مورد اشاره قرار می‌گیرد.

این بخش از طرح کسب و کار تحت ۵ سرفصل زیر تهیه می‌گردد:

 

الف) شرح بازار هدف

  • محصول شما چیست؟
    کارآیی آن کدام است؟
    طول عمر آن چه قدر است؟
    چه انواعی دارد؟

همچنین

  • مشتریان چه کسانی هستند؟
    کجا واقع شده‌اند؟
    چرا باید محصول شما را بخرند؟
    در چه زمان و تحت چه شرایطی می‌خرند؟
    چه نوع علایقی دارند؟
    انتظارات آنها در مورد قیمت و کیفیت چیست؟ به قیمت حساس ترند و یا کیفیت؟

 

ب) طرح‌های تبلیغاتی و پیشبرد فروش

تبلیغ بوسیله بنر
کارت ویزیت
بیل بورد
مسابقات
کوپن
هدایا
رادیو و تلویزیون
مجله‌های تجاری و . . .

 

ج) خرید و کنترل موجودی

چه روشی برای کنترل ورودی‌ها و خروجی‌ها به شرکت خود دارید؟
تامین‌کنندگان شما چه کسانی هستند و چه معیارهایی برای انتخاب آنها دارید؟

 

د) سیاست‌های آموزشی

برای آموزش پرسنل بخش فروش چه تدابیری اتخاذ می‌کنید؟
چه دوره‌های آموزشی و در چه پریودهای زمانی برگزار خواهید کرد؟
چه معیارهایی برای ارزیابی توانمندی‌های پرسنل خود و نیازهای آموزشی آنها دارید؟

 

ه) تحلیل رقبا

ارائه دورنمای کسب و کار با توجه به رقابت.
توضیح در مورد رقبا (با ذکر نام شرکت ، علایم تجاری ، محل استقرار ، فروش سالیانه ، سهم بازار و مقایسه محصولات خود با آنها و نحوه رقابت و تمایز محصول شما)
نقاط قوت وضعف نسبی رقبا (مانند مدیریت – شبکه توزیع – توانایی‌های تولید- منابع مالی- مزایای قیمت و هزینه و نحوه تثبیت موقعیت در بازار)، چرا مشتریان از آنها خریداری می‌کنند؟ چگونه ممکن است محصول شما را جایگزین آن کنند؟
آگاهی از روش‌های بازاریابی و تبلیغات رقبا
قیمت‌گذاری
رقبا بر چه اساس قیمت‌های خود را تعیین می‌کنند؟ (اشتباه در تشخیص قیمت‌گذاری رقبا می‌تو‌اند به راحتی منجر به نابودی کسب و کار شود.)

برچسپهای نوشته

About the author