راهنمای تهیه طرح کسب و کار

جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب و کار شریف

 

معیارهای داوری طرح‌های کسب و کار

گر چه ساختار‌های مختلفی جهت تدوین و نگارش طرح کسب و کار وجود دارد، ولی به جهت امکان مقایسه طرح‌های ارایه شده توسط داوران و انتخاب برترین آنها، رعایت قالب و شکل اجزاء ارایه شده برای شرکت کنندگان الزامی است. معیارهای کلی داوری با توجه به نکات زیر تدوین شده است.

  • سطح خلاقیت، ابتکار و نوآوری بکار گرفته شده
  • تناسب استراتژی کسب و کار (مدل کسب و کار) برای به نتیجه رساندن فرصت ایجاد شده
  • امکان‌پذیری و معقولیت طرح برای تأمین مالی و یا سرمایه‌گذاری
  • توان تیم در اجرایی نمودن طرح

سرفصل‌های در نظر گرفته شده برای تدوین طرح کسب و کار به همراه درصد وزن هر کدام از امتیاز کل طرح عبارت است از:

۱مشخصات کلی طرح

شامل: عنوان طرح، نام طراح یا طراحان، مدت زمان تخمین اجرای طرح، میزان سرمایه اولیه موردنیاز

۲فهرست مطالب

۳خلاصه طرح (چکیده اجرایی) (۵%)

منظور از خلاصه طرح، شرح مختصری از ایده / طرح کسب و کار، فنّاوری بکار گرفته شده، بازار هدف و آینده آن، مزیت‌های رقابتی، هزینه‌ها، تیم کاری و چشم‌انداز آن می‌باشد. (حداکثر ۳صفحه)

۴تشریح کسب و کار (۱۰%)

۴-۱- توصیف محصول‌، خدمت / فرآیند شامل: ایده، نوآوری، پتانسیل‌ها‌ و فرصت‌های ایجاد کسب‌ و‌کار، قابلیت تجاری شدن
۴-۲- درآمد کسب و کار (میزان تولید و ارایه خدمت، سطح توزیع و …)
۴-۳- شکل کسب و کار (حقوقی، حقیقی و …)

۵تشریح و توجیه فنّاوری (۱۰%)

۵-۱- نوآوری
۵-۲- فرآیند دستیابی به فنّاوری (مهندسی معکوس، اختراع و …) و نوع محافظت از آن
۵-۳- کاربرد فنّاوری
۵-۴- وضعیت کنونی فنّاوری و مقایسه با فنّاوری‌های رقیب
۵-۵- ریسک‌های مربوط به فنّاوری و راه حل‌های کاهش آنها
۵-۶- تأثیرات اجتماعی، مزایای فنّاوری، ویژگی‌های منحصر بفرد
۵-۷- ارزش مالی فنّاوری

۶تحلیل بازار (۱۵%)

۶-۱- تحلیل صنعت (آینده این کسب و کار، رقبای این کسب و کار)
۶-۲- مطالعه و تحقیق بازار (بخش‌بندی بازار، پتانسیل بازار، نوع مشتری)
۶-۳- برنامه‌ریزی بازار (استراتژی‌های قیمت‌گذاری، استراتژ‌ی‌های توزیع و تبلیغات، آینده محصول یا قیمت‌گذاری)
۶-۴- مدل بازاریابی (فروش محصول، فروش فنّاوری و …)

۷ارزیابی ریسک کسب و کار (۱۰%)

۷-۱- نقاط ضعف کسب و کار
۷-۲- ارزیابی ریسک در ارتباط با پذیرش بازار و تغییر در رفتار مشتریان و سرمایه‌گذاران
۷-۳- ریسک‌های ناشی از تغییرات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، جمعیتی، محیطی و قانونی

۸برنامه اجرایی و سازمانی (۱۵%)

۸-۱- ارائه مراحل اجراء و زمان‌بندی آنها
۸-۲- امکانات و فنّاوری‌های موردنیاز
۸-۳- تأمین‌کنندگان امکانات و محل اجراء
۸-۴- ساختار تشکیلاتی (مشخصات نیروی انسانی و نحوه بکارگیری، شکل مالکیت و …)

۹برنامه‌ریزی و توجیه مالی (۲۵%)

۹-۱- میزان سرمایه و منابع تأمین آن
۹-۲- پیش‌بینی حساب سود و زیان و نقطه سر به سر
۹-۳- پیش‌بینی و توجیه درآمدها

۱۰ضمائم و سایر مستندات (۱۰%)

شامل داده‌های بازار، لیست قیمت‌ها، پیشینه مطالعات فنّاوری، تصاویر / نقشه‌ها و …

برنامه زمان‌بندی

  • دریافت خلاصه طرح                                                  ۳۰/۳/۸۷
  • دریافت طرح کامل و ثبت‌نام                                          ۳۰/۷/۸۷
  • انتخاب طرح‌های برتر و اعلام نتایج                                  ۱۵/۹/۸۷
  •  مصاحبه و نتایج نهایی                                                  هفته پژوهش و فناوری (هفته آخر آذرماه ۸۷)

نکات مهم

۱- طرح باید بر روی کاغذ A4 به صورت یک‌رو و تایپ شده ارائه شود.
۲- خلاصه طرح حداکثر در ۳ صفحه ارائه شود.
۳- طرح کامل حداکثر در ۳۰صفحه ارائه شود.
۴- خلاصه طرح و طرح کامل می‌بایست در فرمت WORD و PDF به مرکز کارآفرینی دانشگاه تحویل داده شود.
۵- طرح ارائه شده نباید ناقض هیچ حق مالکیتی باشد.

دانشگاه صنعتی شریف-ساختمان سلف-طبقه سوم-مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف
تلفن: ۶۶۱۶۴۷۷۳-۶۶۱۶۴۷۷۴          سایت: karafarini.sharif.edu

برچسپهای نوشته

About the author