خلاصه مدیریتی

بسیاری از افرادی که طرح‌های تجاری را می‌خوانند (بانکداران، سرمایه‌گذاران، شرکاء و…) دوست دارند که خلاصه‌ای از آنچه در پیش رو دارند، شامل قسمت‌های مهم برنامه کسب و کار را ببینند.

چنین خلاصه‌ای، دید کلی نسبت به آنچه در ادامه خواهد آمد، در اختیار خواننده قرار می‌دهد. چنین خلاصه‌‌ای نباید بیش از سه صفحه باشد. خلاصه، پس از اینکه کل برنامه تکمیل شد، نوشته می‌شود.

در خلاصه مدیریتی موارد زیر مطرح می‌شود:

  • توصیف زمینه کسب‌ و کار و اصل موضوع
  • فرصت و راهبرد
  • پروژه‌ها و بازار هدف
  • مزیت‌های رقابتی
  • سوددهی و توان جمع‌آوری آن
  • تیم کاری
  • پیشنهاد

نوع کسب‌ و کار (تولیدی، خدماتی، تجاری و…)، محل استقرار، ماموریت و هدف شرکت خود را مشخص سازید.

مثلاً شرح فعالیت شرکت خدمات نظافتی «نظیف» بر این اساس است:

این شرکت خدماتی بر مبنای قرارداد برای فعالیت‌های کوچک و متوسط، خدمات نظافتی انجام می‌دهد. این خدمات عبارتند از تمیز کردن کف طبقات، فرش‌ها، پرده‌ها و پنجره‌ها و جاروکشی و گردگیری و شستشوی معمول. قراردادها یکساله بسته می‌شوند و خدمات خاص و شرح انجام خدمات را شامل می‌شوند.

همچنین باید هرگونه اطّلاعاتی که فرصت مورد نظر را برای کسب‌ و کار شما مهیا می‌کند در این قسمت به اختصار ارائه گردد.

فرض کنید ایده و یا کسب‌ و کار شما در زمینه موبایل است. در این قسمت لازم است روند تغییرات و تحولات گوشی‌ها از گوشی‌های بزرگ به گوشی‌های کوچکتر و اینکه در آینده این صنعت به چه سمت و سویی پیش خواهند رفت، توضیح داده شود.

فنّاوری مرتبط با کسب‌ و کار شما و سرعت تغییرات آن بسیار مهم است. در این قسمت بگویید که کسب‌ و کار شما در چه دنیایی از فنّاوری مربوط به سر می‌برد.

بعد از اینکه فرصت مشخص شد، باید به طور خلاصه مشخص کنید چطور این فرصت‌ را دنبال می‌کنید و در حقیقت مشخص کنید، راهبرد بازاریابی به کار رفته در طرح شما کدام است؟

هدف‌گیری بازار خود را به طور خلاصه در این قسمت ذکر کنید.

مختصراً بیان کنید موقعیت شما در آینده در میان رقبا چه خواهد بود؟  ویژگی‌های منحصر به فرد کالا و خدمات خود را بیان کنید و ذکر کنید این کالا و خدمات چه ارزشی برای مشتریانتان دارد؟ همچنین اطّلاعات مالی مهم از وضعیت گذشته و برنامه‌ریزی برای آینده از قبیل درآمد، سود خالص، دارایی‌ها و سهام را مشخص کنید.

مثلاً شرکت خدماتی نظیف آنچه در قسمت سوددهی خود در بخش خلاصه مدیریتی مشخص کرده، اینگونه است:

میزان درآمد حاصل از ارائه خدمات نظافتی در سال ۸۵۰ میلیون ریال، افزایش ارائه خدمات ۲۰ درصدی سالیانه در ۳ سال اول.

در خلاصه مدیریتی خود، شما باید اطّلاعاتی را به طور خلاصه در خصوص همکاران خود به خواننده منتقل کنید.

  • چه کسی این کسب‌ و کار را تأمین کرده و چگونه؟
  • از لحاظ حقوقی و مالکیت شرکا و همکاران، شرکت شما چگونه است؟
  • افراد کلیدی و مهم شرکت چه کسانی هستند؟
  • سهامداران چه کسانی هستند و نحوه توزیع سهام چگونه است؟

و در نهایت اینکه شما باید به طور مشخص و واضح پیشنهاد اصلی یا نهایی خود را به خواننده یا سرمایه‌گذار مخاطره‌پذیری که قصد دارد، در طرح شما شرکت یا سرمایه‌گذاری نماید، ارائه دهید.

برچسپهای نوشته

About the author