برنامه کسب و کار چیست؟

برنامه کسب و کار، مستند مدونی است که فعالیت اقتصادی شما را توضیح می‌دهد و سودآور بودن آن را بررسی می‌کند. این مستند معمولاً با مقدمه‌ای آغاز می شود که نشانگر اهداف و آرمان‌های شغلی است و طرز فکر صاحب کار را در مورد این هدف‌ها از جمله یک راهبرد بازاریابی تفصیلی بیان می‌کند.

یک برنامه کسب و کار کامل، همچنین دارای یک تحلیل رسمی از نقطه سر به سر، یک پیش‌بینی سود و زیان و نیز یک تحلیل گردش نقدینگی است تا نشان دهد چنانچه همه چیز طبق برنامه پیش برود، این شغل به مرحله سودآوری خواهد رسید.

اگر نخواهم از کسی وام بگیرم باز هم باید یک برنامه کسب و کار تنظیم کنم؟

قطعا همین طور است، برنامه کسب و کار مثل ویترین لباس نیست که بخواهید با آن سرمایه‌گذاران بالقوه و وام‌دهندگان را جلب کنید. یک برنامه کسب و کار مشخص، به شما یعنی صاحب بالقوه کار، عملی و اجرایی بودن سرمایه‌گذاری و کارآیی ایده اقتصادی‌تان را می‌فروشد.

تنظیم یک برنامه کسب و کار شما را وادار می‌کند تا قبل از شروع، راجع به مطالب مهم کار نظیر این که چگونه سرمایه فراهم کنید و هزینه‌های راه‌اندازی چه مقدار خواهد بود و راهبردهای بازاریابی کدام است، فکری بکنید. این برنامه به شما کمک می‌کند تا امکان کامیابی شغلی خود را به صورت اعداد و ارقام ملاحظه کنید.

اگر اقدام به تنظیم یک برنامه کسب و کار کامل شامل تحلیل سر به سر، پیش‌بینی سود و زیان و پیش‌بینی گردش نقدینگی بکنید آن گاه حتی می‌توانید ایده اقتصادی خود را قبل از اجرا، جرح و تعدیل کنید. از سوی دیگر می‌توانید با بررسی اعداد و ارقام، تصویری نزدیک به واقعیت از کار خود را ترسیم کنید و دست از بدبینی و یا خوش خیالی بردارید. بنابراین یکی دیگر از هدف‌های مهم تنظیم یک برنامه کسب و کار آن است که خودتان بدانید در صورت اقدام چه آینده شغلی در انتظارتان است.

چگونگی تنظیم یک برنامه کسب و کار

ساختار، متن و قالب‌بندی برنامه کسب و کار، متاثر از ایده اقتصادی و نیز مخاطبینی است که در مورد این برنامه با آنان گفت وگو خواهید کرد. اگر می‌خواهید جلب مشارکت و سرمایه کنید و یا از بانک وام بگیرید، طرح و برنامه کسب و کار شما باید دارای اطلاعات مشخص مالی و یک تحقیق بازار باشد که طی گزارشی حرفه‌ای و زیبا ارایه می‌شود. با این حال اگر بدون جلب سرمایه دیگران می‌خواهید کار را راه‌اندازی کنید، شاید دیگر به گزارشی حرفه‌ای و زیبا احتیاجی نداشته باشید ولی اصول همان است. بنابراین مسیر را درست طی کنید و برنامه کسب و کار خود را تنظیم کنید تا تصویری واقعی از شغل خود ترسیم کنید و از عوارض فراوان و جانکاه ناشی از فعالیت در فضایی ابهام آمیز در امان بمانید.

منبع: روزنامه سرمایه، شماره ۴۴۹ ۸۶/۲/۱۸، صفحه ۱۳ (مدیریت و بازاریابی)

برچسپهای نوشته

About the author