در این بخش شما می توانید با چهارچوبها (Framework) و دستورالعملهای (Guideline) مفید برای نوشتن و کاربری بیزنس پلن (طرح کسب و کار) آشنا شوید.

اجرای گام به گام یک برنامه بازاریابی موفق

اجرای گام به گام یک برنامه بازاریابی موفق بسیاری از صاحبان تجارت و کسب و کار گمان می‌کنند که تنها با آگهی در یک روزنامهء محلی یا رادیو و تلویزیون، مصرف‌کنندگان به طور خودکار تشویق به خریداری محصول یا خدمتشان می‌شوند; این تا حدودی درست است. احتمال دارد بعضی افراد تنها از روی کنجکاوی محصول…

چهارچوب خلاصه‌ی مدیریتی (مسابقه BP دانشگاه شریف)

یک طرح تجاری (Business Plan) با خلاصه‌ی مدیریتی یا اجرایی (Executive Summary) آغاز می‌شود. در خلاصه‌ی مدیریتی نکات اساسی، کلیدی و جاذبه‌های طرح عنوان می‌گردد. معمولاً خلاصه‌ی مدیریتی، اولین و گاه تنها چیزی است که سرمایه‌گذاران می‌خوانند، لذا از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به محدودیت وقت سرمایه‌گذاران، باید از جملات مختصر و مفیدی که به…

سرفصلهای طرح توجیهی بانکی

طرح توجیهی فنی، اقتصادی و مالی یک طرح توجیهی، همان‌طور که از نامش پیداست، برای توجیه نمودن سرمایه‌گذار (اعم از بانک، سازمان، شرکت و یا شخص) تنظیم می‌شود و هرچه دقیق‌تر نوشته شود؛ سرمایه‌گذار، راحت‌تر می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا این طرح می‌تواند خواسته‌های او را برآورده کند یا خیر؟ در تنظیم یک طرح توجیهی…

ساختار برنامه بازاریابی

ساختار برنامه بازاریابی بازاریابی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در فضای تجارت جهانی امروز مطرح می‌شود. رمز بقای بسیاری از کسب و کارها بازاریابی آن‌هاست. برخی خبرگان معتقدند که سازماندهی و راه‌اندازی یک فعالیت اقتصادی ساده‌ترین بخش شروع کار است و در واقع نگهداری و ابقاء فعالیت اقتصادی دشوارترین و چالش انگیزترین مرحله خواهد…

سرفصل‌های طرح بازاریابی

سرفصل‌های طرح بازاریابی بررسی بازار و طرح بازاریابی، سرفصل حایز اهمیتی در تهیه طرح کسب و کار می‌باشد. هدف این بخش متقاعد ساختن سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان است. در این بخش از طرح کسب و کار نحوه رقابت در بازار؛ استراتژی کلی بازاریابی و فروش، جلب مشتری، طرح‌های تبلیغی و ترویجی به همراه بودجه مورد نیاز…

راهبرد‌های بازاریابی

راهبرد‌های بازاریابی در بحث تحلیل راهبرد بازاریابی، شما باید موارد زیر را در طرحتان مشخص کنید: ۱– قیمت‌گذاری ۲– تبلیغات ۳– شیوه فروش ۴– توزیع ۵– سیاست‌های خدمات و گارانتی قیمت‌گذاری: بعد از آنکه در بخش تحقیقات بازار مشخص شد که چه کسی کالا یا خدمت شما را می‌خرد، اندازه بازار بالقوه چقدر است؟ آنگاه باید مشخص شود چه قیمتی…

چهارچوب نگارش هزینه‌های راه‌اندازی و اداره یک کسب و کار

چهارچوب نگارش هزینه‌های راه‌اندازی و اداره یک کسب و کار ۱-  هزینه‌های شروع و راه‌اندازی ۲- بهای تمام شده کالای فروش رفته ۳- هزینه‌های عملیاتی شامل هزینه‌های ثابت و متغیر هزینه‌های عملیاتی و ستادی ۱-  خدمات شهری (آب، گاز، برق، تلفن) ۲- حقوق ۳- تبلیغات ۴- بیمه ۵- سود بانکی ۶- اجاره بهاس هزینه‌های ثابت،…

دستور العمل نگارش صورت سود و زیان در طرح کسب و کار

دستور العمل نگارش صورت سود و زیان در طرح کسب و کار  اجزاء صورت سود و زیان ۱– فروش: میزان پولی که از فروش محصولات عاید فروشنده می‌شود. ۲– بهای تمام شده کالاها یا خدمات فروش رفته: که عبارت است از هزینه تمام شده کالاهای فروخته شده برای یک واحد، ضرب در تعداد واحدهای فروخته…

صورتحساب ترازنامه (Balance Sheet)

صورتحساب ترازنامه (Balance Sheet) ترازنامه تصویر مالی کسب و کار شما را در یک نقطه زمانی خاص نشان می‌دهد. به عبارت دیگر صورت ترازنامه چیزی را که شما دارید، در مقابل آن چیزی که بدهکار هستید مشخص می‌کند. ذیلاً اجزای یک ترازنامه نشان داده شده است. دارایی‌ها را در سمت راست و بدهی و سرمایه…

مدل کسب و کار و ملاحظات اجرایی

مدل کسب و کار و ملاحظات اجرایی در مسیر رشد و توسعه بنگاه‌ها، در بسیاری مواقع، مدیریت بنگاه عمدتاً درگیر رفع مشکلات کسب و کار خود و تصمیم‌گیری در مورد فعالیت‌های اجرایی بنگاه می‌باشد، در حالی که در کنار اقدامات اجرایی، توجه به برنامه‌ریزی مسیر رشد و موفقیت بنگاه و بکارگیری نهایت تجربه و هوشمندی…

آنالیز PEST چیست؟

یکی از بخش‌های اصلی طرح کسب و کار (BP) تحلیل صنعت است. خروجی تحلیل صنعت شناخت میزان جذابیت آن است. تحلیل صنعت معمولاً دو بخش اصلی دارد. ارزیابی محیط خرد (محیط نزدیک) که غالباً با استفاده از مدل ۵ نیرویی پورتر صورت می‌گیرد و ارزیابی محیط کلان (محیط دور) که با استفاده از آنالیز PEST (ارزیابی…

معیارهای داوری طرح‌های کسب و کار (جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب و کار شریف)

راهنمای تهیه طرح کسب و کار جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب و کار شریف   معیارهای داوری طرح‌های کسب و کار گر چه ساختار‌های مختلفی جهت تدوین و نگارش طرح کسب و کار وجود دارد، ولی به جهت امکان مقایسه طرح‌های ارایه شده توسط داوران و انتخاب برترین آنها، رعایت قالب و شکل اجزاء ارایه…

معیارهای داوری طرح‌ها (جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی)

ساختار تدوین طرح کسب و کار فن‌آفرینانه (جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی)   این بخش از جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی با هدف شناسایی و معرفی برترین طرح‌ها و یا ایدهای قابل تجاری‌سازی برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این بخش لازم است با لحاظ کردن معیارهای تعیین شده، ایده و یا طرح ارائه شده خود را…

راهنمای تهیه و تدوین برنامه کسب و کار (Business Plan) شرکت‌های مشاوره مدیریت توسعه کارآفرینی

برنامه کسب و کار شرکت شامل ۸ قسمت اصلی می‌باشد: خلاصه اجرایی، مدیریتی و معرفی شرکت چشم انداز، ماموریت و اهداف طرح تحلیل SWOT طرح سازمان طرح خدمات طرح مخاطبین طرح مالی ضمائم ۱- خلاصه اجرایی، مدیریتی و معرفی شرکت برنامه کسب و کار  معمولاً با خلاصه اجرایی، که در آن نکات برجسته طرح مطرح…

تحول مدل‌های کسب و کار در عصر فناوری اطلاعات

مقدمه: به طور کلی پنج سال گذشته و به ویژه از اوسط سال ۲۰۰۲ شرکت‌های مختلف در سراسر دنیا با تغییرها و تحول‌های فراوانی روبرو بوده‌اند. شرکت‌های بزرگی همچون انرون با کسری بودجه و IBM با تعدیل و بازنگری ساختاری سر و صدای زیادی به پا کردند. تغییرات و عدم ثبات اقتصادی در اثر تغییر…

چارچوبی مفهومی از مدل‌های کسب و کار مبتنی بر دانایی

چارچوبی مفهومی از مدل‌های کسب و کار مبتنی بر دانایی

البدوی، امیر؛ ساعدی، مهدی؛ چارچوبی مفهومی از مدل‌های کسب و کار مبتنی بر دانایی؛ مجله فنی و مهندسی تربیت مدرس؛ مجله علمی – پژوهشی فنی و مهندسی مدرس، شماره ١١، بهار ١٣٨٢، صفحه ۵۳-۶۳

دانلود

ارزیابی برنامه کسب و کار شرکت نرم افزاری

ارزیابی یک برنامه کسب و کار مقدمه هدف از این نوشتار ارائه راه‌‌کارها و روش‌هایی برای تحلیل و ارزیابی یک برنامه کسب و کار (BP)، و بعد از آن اتخاذ تصمیمی در مورد سرمایه‌گذاری در یک ایده / محصول جدید است. با استفاده از داده‌های خواسته شده در برنامه کسب و کار به عنوان یک…

نمونه طرح بازاریابی

چگونه یک برنامه بازاریابی ساده بنویسیم؟ بسیاری از افرادی که یک کسب و کار راه اندازی می کنند عملاً نمی دانند چگونه کسب و کار خود را رشد داده و از زمین بلند شوند! آنها همه مقدمات کسب و کار را فراهم می کنند، هزینه می کنند، کار را شروع می کنند، در روزنامه تبلیغ…

طرح بازاریابی چیست؟

شروع فعالیتهای تولیدی و سرمایه‌گذاری همیشه با مطالعه و برنامه‌ریزی علمی همراه است. در شرکتهای بزرگ قبل از شروع عملیات تولید، گروه تحقیقات و بازاریابی برای امکان سنجی در مورد مقبولیت کالا و نیاز بازار فعالیتهای خود را آغاز می‌کند. همچنین در شرایطی که کالاهای تولید شده، فروش نمی‌روند و یا در رقابت با کالاهای…

اجزای برنامه بازاریابی (Marketing Plan)

طرح بازاریابی یک برنامه مفصل و مدون است که جهت‌گیری بلندمدت بخش بازاریابی یک شرکت را نشان می‌دهد و برای شرکت‌های بزرگ سندی اساسی و حیاتی به شمار می‌رود. این برنامه بر اساس روشی که در این نوشتار معرفی می‌شود، از شش قسمت تشکیل شده است: اهداف و ماموریت‌ها تجزیه و تحلیل وضعیت استراتژی‌ها و…

دیکشنری کامفار (واژه نامه (Comfar III

Abbreviation: مخفف واحد پولی, این مخفف در پنجره مربوط به واحدهای پولی معرفی می شود. Accounting Currency: واحد پولی مورد استفاده در عملیات حسابداری. در حقیقت این واحد پولی آن واحدی است که در جداول و گزارشات حسابداری (و یا خروجی نرم افزار) کلیه ورودی ها و خروجی های پروژه بر مبنای آن بیان می…

نرم‌افزار Business Plan Pro

در دنیای امروز شروع هر فعالیت و کسب و کار نیازمند مطالعات دقیق در زمینه بازار، تکنولوژی، مالی، اقتصادی، مکان اجرا، محیط، استراتژی، نظام اقتصادی حاکم بر عملیات تولید و بازرگانی و محیط زیست می‌باشد که به دلیل حجم بالای اطلاعات مورد بررسی می‌بایستی طبقه‌بندی، فیلتر و در نهایت گزارشات اختیاری اخذ گردد. نرم‌افزار BPP توانمندی‌های…

نرم‌افزار کامفار COMFAR

نرم افزار کامفار چیست؟ کلمه COMFAR اختصار عبارت انگلیسی COmputer Model for Feasibility Analysis and Reporting  «مدل کامپیوتری برای آنالیز امکان سنجی و گزارش گیری» می‎باشد. این برنامه توسط واحد ارزیابی اقتصادی بخش عملیات یونیدو در سال ۱۹۷۹ در نیویورک تهیه و تدوین شده است. مدل اصلی این برنامه با استفاده از زبانهای برنامه نویسی…