ارزش‌گذاری مالکیت معنوی طرح‌های فناوری

ارزش‌گذاری مالکیت معنوی طرح‌های فناوری امروزه اقتصاد جهانی عموماً براساس دانش و آگاهی بنا نهاده شده است. دارایی‌های مشهود یک شرکت تجاری مانند زمین و کارخانه، سرمایه شرکت را تا مدت طولانی محصور و غیرقابل دخل و تصرف می‌سازد و تنها عامل افزایش ارزش این سرمایه‌ها، تا حد زیادی افزایش قیمت آنهاست، این در حالی…

تحلیل ریسک

خطرپذیری‌‌ها، مشکلات و مفروضات اساسی برنامه کسب و کارشما بر اساس تعدادی مفروضات تهیه می‌شود. صرف نظر از اینکه شما چقدر این فرضیات را با دقت در نظر گرفته‌اید، احتمال اینکه همه چیز دقیقاً مطابق طرح شما پیش برود، بسیار کم است. در نتیجه اگر شما طرحی برای پیشامدهای احتمالی داشته باشید، آماده اجرای آن…

تحلیل صنعت (Industry Analysis)

تحلیل صنعت (Industry Analysis) هر کسب و کار به عنوان زیر مجموعه یک صنعت بزرگتر کار می‌کند. در برنامه کسب و کار باید روندهای اصلی و روند رشد یا افول صنعت در طول زمان مورد بحث قرار گیرد. همچنین جایگاه فعلی بنگاه باید مشخص گردد. قدرت درک و پیش‌بینی صنعت نمودی واقعی از موفقیت بنگاه…

تحلیل ورود به صنعت

نوع صنعت، سازمان، محصولات و خدمات این بخش خلاصه‌ای را از صنعت و اقتصاد عمومی که کسب‌ و کار شما قرار است در آن فعالیت کند، فراهم می‌کند. در این قسمت از برنامه کسب و کار شما باید موارد زیر را به طور واضح و روشن برای خواننده طرحتان بیان کنید. چشم‌انداز صنعت شرکت و زمینه…

تحقیق و تحلیل بازار

تحقیق و تحلیل بازار در این قسمت باید راجع به موارد زیر در برنامه کسب و کار خود مطالبی را شرح دهید: ۱– مشتریان ۳– اندازه بازار و روندهای آن ۳– تخمین سهم بازار و فروش ۴– ارزیابی آینده بازار ۵– رقابت، حساسیت‌ها و خطرها مشتریان در برنامه کسب و کار خود مشخص کنید، مشتریان شما چه کسانی هستند؟ چه…

اجرای گام به گام یک برنامه بازاریابی موفق

اجرای گام به گام یک برنامه بازاریابی موفق بسیاری از صاحبان تجارت و کسب و کار گمان می‌کنند که تنها با آگهی در یک روزنامهء محلی یا رادیو و تلویزیون، مصرف‌کنندگان به طور خودکار تشویق به خریداری محصول یا خدمتشان می‌شوند; این تا حدودی درست است. احتمال دارد بعضی افراد تنها از روی کنجکاوی محصول…

چهارچوب خلاصه‌ی مدیریتی (مسابقه BP دانشگاه شریف)

یک طرح تجاری (Business Plan) با خلاصه‌ی مدیریتی یا اجرایی (Executive Summary) آغاز می‌شود. در خلاصه‌ی مدیریتی نکات اساسی، کلیدی و جاذبه‌های طرح عنوان می‌گردد. معمولاً خلاصه‌ی مدیریتی، اولین و گاه تنها چیزی است که سرمایه‌گذاران می‌خوانند، لذا از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به محدودیت وقت سرمایه‌گذاران، باید از جملات مختصر و مفیدی که به…

نکاتی مهم در مورد طرح عملیاتی

نکاتی مهم در مورد طرح عملیاتی ساختار سازمانی ساختار سازمانی قسمتی از برنامه کسب و کار است که شکل مالکیت کسب‌ و کار نوپا که مالکیت شخصی، مشارکتی و یا سهامی است را شرح می‌دهد. اگر فعالیت کارآفرینانه شما مشارکتی است باید مدت آن را معین کنید یا اگر سهامی است، مهم است که میزان…

فرآیند تحقیق بازار

فرآیند تحقیق بازار تحقیق بازار، همچون سایر قسمتهای یک فعالیت بازاریابی، از جمله، تبلیغات می تواند کاملاً ساده یا پیچیده باشد. تحقیق بازار حتی می تواند توسط چیزهای دورریختنی انجام پذیرد. به عنوان مثال در یک رستوران کوچک برای یک رستوراندار بررسی باقیمانده های غذا کاری عملی است. مردم ممکن است یک غذا را به…

ساختار برنامه بازاریابی

ساختار برنامه بازاریابی بازاریابی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در فضای تجارت جهانی امروز مطرح می‌شود. رمز بقای بسیاری از کسب و کارها بازاریابی آن‌هاست. برخی خبرگان معتقدند که سازماندهی و راه‌اندازی یک فعالیت اقتصادی ساده‌ترین بخش شروع کار است و در واقع نگهداری و ابقاء فعالیت اقتصادی دشوارترین و چالش انگیزترین مرحله خواهد…

دستور العمل نگارش صورت سود و زیان در طرح کسب و کار

دستور العمل نگارش صورت سود و زیان در طرح کسب و کار  اجزاء صورت سود و زیان ۱– فروش: میزان پولی که از فروش محصولات عاید فروشنده می‌شود. ۲– بهای تمام شده کالاها یا خدمات فروش رفته: که عبارت است از هزینه تمام شده کالاهای فروخته شده برای یک واحد، ضرب در تعداد واحدهای فروخته…

صورتحساب ترازنامه (Balance Sheet)

صورتحساب ترازنامه (Balance Sheet) ترازنامه تصویر مالی کسب و کار شما را در یک نقطه زمانی خاص نشان می‌دهد. به عبارت دیگر صورت ترازنامه چیزی را که شما دارید، در مقابل آن چیزی که بدهکار هستید مشخص می‌کند. ذیلاً اجزای یک ترازنامه نشان داده شده است. دارایی‌ها را در سمت راست و بدهی و سرمایه…

صورتحساب گردش نقدینگی (Cash Flow)

صورتحساب گردش نقدینگی (Cash Flow) صورتحساب گردش نقدی در حقیقت یک پیش‌بینی از وضعیت جاری مالی شما در تاریخ‌های مورد نظر است. به عبارتی پول واقعی جمع‌آوری‌شده از فروش و پولی که برای هزینه‌های هر ماه پرداخت می‌شود را گردش نقدینگی یا جریان نقدی (Cash Flow) گویند. برای تهیه این صورت: ۱. منابع درآمد نقدی…

پیش بینی ترازنامه (Pro Forma Balance Sheet)

برآورد ترازنامه (Pro Forma Balance Sheet) برآورد ترازنامه: دارایی‌ها، بدهی‌ها، و ارزش ویژه‌ی فعالیت کارآفرینانه‌ی نوپا را خلاصه می‌کند. کارآفرین هم‌چنین باید یک ترازنامه‌ی پیش‌بینی‌شده را که نشان‌گر موقعیت فعالیت اقتصادی در پایان سال اول است، تهیه نماید.  ترازنامه با استفاده از برآورد صورت‌های درآمد (صورت سود و زیان) و صورت‌های گردش نقدینگی تنظیم می‌گردد. …

برآورد گردش نقدینگی (Pro Forma Cash Flow)

برآورد گردش نقدینگی (Pro Forma Cash Flow) برآورد گردش نقدینگی: نقدینگی پیش‌بینی‌شده که حاصل کسر پرداخت‌های نقدی برنامه‌ریزی‌شده از انباشته‌های نقدی برنامه‌ریزی‌شده می‌باشد. گردش نقدینگی مانند سود نیست.  سود نتیجه‌ی کسر هزینه‌ها از فروش است، در حالی که گردش نقدینگی، حاصل اختلاف بین دریافت‌های نقدی واقعی و پرداخت‌های نقدی است.  نقدینگی فقط وقتی به گردش…

بررسی نقطه‌ی سربه‌سر (Break-Even Analysis)

بررسی نقطه‌ی سربه‌سر (Break-Even Analysis) نقطه‌ی سربه‌سر: عبارت است از میزان فروشی که در آن نقطه، نه سودی عاید فعالیت کارآفرینانه می‌شود و نه متحمل ضرر می‌گردد. در مراحل اولیه‌ی فعالیت کارآفرینانه‌ی نوپا، برای کارآفرین مفید است که‌ بداند چه زمانی به سود دست پیدا می‌کند.  این آگاهی شناخت بیشتری از امکانات مالی برای راه‌اندازی…

صورت‌های تخمینی درآمد (Pro Forma Income Statements)

صورت‌های تخمینی درآمد (Pro Forma Income Statements) صورت‌های تخمین درآمد: سود خالص برنامه‌ریزی‌شده  که حاصل از کسر هزینه‌ها و مخارج برنامه‌ریزی‌شده از درآمد‌های پیش‌بینی‌شده است. برنامه‌ی بازاریابی، برآورد فروش برای ۱۲ ماه آینده را مشخص می‌کند.  از آن‌جا که فروش منبع اصلی درآمد است و دیگر فعالیت‌های عملیاتی و هزینه‌ها مربوط به حجم فروش است،…

بودجه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی (Operating and Capital Budgets)

بودجه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی (Operating and Capital Budgets) قبل از تنظیم صورت‌های تخمینی درآمد، کارآفرین باید بودجه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی خود را آماده کند.  اگر مؤسس شرکت مالک انحصاری است، در نتیجه به تنهایی مسؤول تصمیم‌گیری در مورد تعیین بودجه است.  در مورد شرکت مشارکتی یا شرکت دارای کارمند، عملیات اولیه‌ی بوجه‌بندی  ممکن است به…

طرح یا برنامه مالی چیست؟

طرح یا برنامه مالی چیست؟ برنامه‌ریزی مالی، عامل کلیدی برنامه کسب و کار شماست. این امر همان‌ اندازه که برای شما مهم است، برای وام‌دهنده یا سرمایه‌گذار نیز مهم می‌باشد. هدف از نوشتن برنامه مالی این است که: منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح را مشخص کند. به این معنی که میزان منابع مالی…

نمونه خلاصه مدیریتی

نمونه ای از یک خلاصه مدیریتی نمونه خلاصه مدیریتی شرکت ابزار دقیق شرکت «ابزار دقیق» در سال ۱۳۷۴ به وسیله یک تیم متخصص و با تجربه پنج نفری به دنبال کشف یک فرصت جذاب کاری و در پاسخ به آن، تأسیس و با شرایط زیر تحت شماره… به ثبت رسیده است. – بازار محصول «ابزار دقیق»…

خلاصه مدیریتی

خلاصه مدیریتی بسیاری از افرادی که طرح‌های تجاری را می‌خوانند (بانکداران، سرمایه‌گذاران، شرکاء و…) دوست دارند که خلاصه‌ای از آنچه در پیش رو دارند، شامل قسمت‌های مهم برنامه کسب و کار را ببینند. چنین خلاصه‌ای، دید کلی نسبت به آنچه در ادامه خواهد آمد، در اختیار خواننده قرار می‌دهد. چنین خلاصه‌‌ای نباید بیش از سه…

نحوه نگارش شرح کسب و کار

نحوه نگارش شرح کسب و کار شرح توصیفی این بخش از طرح کسب و کار به ماهیت فعالیت اقتصادی و روش انجام آن میپردازد. در این بخش کالا و یا خدماتی را که قصد تولید آن را دارید شرح دهید. دیدگاه شما باید وسیع باشد. جواب این سوال را بدهید که می‌خواهید صاحب چه کسب…

چگونگی تهیه مدل کسب و کار

چگونگی تهیه مدل کسب و کار مدل کسب و کار تبدیل کننده نوآوری به ارزش اقتصادی معرفی شده است و برای تبدیل شدن یک ایده و طرح نو به مدل کسب و کار باید به شاخه ها و موضوعات شش گانه زیر توجه کرد: ۱- استراتژی رشد ۲- استراتژی رقابتی ۳- مدل درآمدزایی ۴- ساختار…

انواع Business Modelهای تحت Web

انواع Business Modelهای تحت Web Business Modelهای تحت وب به شیوه‌های گوناگون دسته‌بندی می‌شوند. یکی از این دسته‌بندی‌ها که از معروفیت و محبوبیت بیشتری هم برخوردار است، دسته‌بندی آقای مایکل راپا می‌باشد. از دید آقای مایکل راپا Business Modelهای اینترنتی را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم نمود: واسطه‌گری (Brokerage) مثل: ebay, paypal, amazon تبلیغات (Advertising)…

مدل کسب و کار و ملاحظات اجرایی

مدل کسب و کار و ملاحظات اجرایی در مسیر رشد و توسعه بنگاه‌ها، در بسیاری مواقع، مدیریت بنگاه عمدتاً درگیر رفع مشکلات کسب و کار خود و تصمیم‌گیری در مورد فعالیت‌های اجرایی بنگاه می‌باشد، در حالی که در کنار اقدامات اجرایی، توجه به برنامه‌ریزی مسیر رشد و موفقیت بنگاه و بکارگیری نهایت تجربه و هوشمندی…

نحوه تنظیم و ارائه طرح کسب و کار به سرمایه گذار

نحوه تنظیم و ارائه طرح کسب و کار به سرمایه گذار مسائلی وجود دارد که در بهتر شدن برنامه کسب و کارشما اثر گذارند و بهتر است در نوشتن طرحتان به آن‌ها توجه کنید. جلد و شیرازه‌بندی طرح تجاری باید مناسب باشد. به یاد داشته باشید که برداشت اولیه افراد از شما از طریق طرح…

طرح کسب و کار گروه مشاوران west pacific جهت بازاریابی در سطوح جهانی

طرح کسب و کار گروه مشاوران west pacific جهت بازاریابی در سطوح جهانی خلاصه: مشاوران بازاریابی west pacific ، در نظر دارند که سرویس های بازاریابی برای محیط های تجاری تعیین شده اندونزی ،آسیا و ناحیه west pacific ارائه دهند. این طرح در جستجوی این است که رشد عمده ای در فروش و سود کمپانی…

راهنمای تهیه و تدوین برنامه کسب و کار (Business Plan) شرکت‌های مشاوره مدیریت توسعه کارآفرینی

برنامه کسب و کار شرکت شامل ۸ قسمت اصلی می‌باشد: خلاصه اجرایی، مدیریتی و معرفی شرکت چشم انداز، ماموریت و اهداف طرح تحلیل SWOT طرح سازمان طرح خدمات طرح مخاطبین طرح مالی ضمائم ۱- خلاصه اجرایی، مدیریتی و معرفی شرکت برنامه کسب و کار  معمولاً با خلاصه اجرایی، که در آن نکات برجسته طرح مطرح…

مدل‌های کسب و کار مبتنی بر تجارت الکترونیک

مقدمه شاید کمتر کسی تصور می‎کرد که اختراع رایانه چنان تحولی در زندگی بشر ایجاد کند که تمام ابعاد زندگی وی را تحت تاثیر خود قرار دهد. اولین ثمره‌ی این انقلاب تکنولوژیکی، اینترنت پدیده‌ای که ایده‌ی شکل‌گیری آن از جنگ جهانی دوم شکل گرفت بود. شبکه‌های اولیه (آپارنت) دارای host نبودند و تمامی کامپیوترها نقش…

ارائه مدل کسب و کار الکترونیک برای بازار مشاوره مدیریت

ارائه مدل کسب و کار الکترونیک برای بازار مشاوره مدیریت چکیده در این مقاله ضمن تعریف مدل، به مزایای مدل‌سازی کسب و کار اشاره شده است. سپس با توجه به برخی شرایط حاکم بر مشاوره مدیریت ایران، مهمترین محدودیت یا چالشی که این بازار با آن مواجه است، بیان شده است. از آنجا که در…

تحول مدل‌های کسب و کار در عصر فناوری اطلاعات

مقدمه: به طور کلی پنج سال گذشته و به ویژه از اوسط سال ۲۰۰۲ شرکت‌های مختلف در سراسر دنیا با تغییرها و تحول‌های فراوانی روبرو بوده‌اند. شرکت‌های بزرگی همچون انرون با کسری بودجه و IBM با تعدیل و بازنگری ساختاری سر و صدای زیادی به پا کردند. تغییرات و عدم ثبات اقتصادی در اثر تغییر…

مبانی کسب و کار فرانشیز

مبانی کسب و کار فرانشیز شاید شما هم یکی از آن افرادی هستید که داشتن شغلی آزاد و مستقل، بخشی از آرزوها و برنامه‏های آینده آنهاست. برای دستیابی به این مهم کدام راه را ترجیح می دهید؟ اگر توان مالی به شما اجازه بدهد، می‏توانید یک کسب و کار آماده و فعال را خریداری نمایید.…

ارزیابی برنامه کسب و کار شرکت نرم افزاری

ارزیابی یک برنامه کسب و کار مقدمه هدف از این نوشتار ارائه راه‌‌کارها و روش‌هایی برای تحلیل و ارزیابی یک برنامه کسب و کار (BP)، و بعد از آن اتخاذ تصمیمی در مورد سرمایه‌گذاری در یک ایده / محصول جدید است. با استفاده از داده‌های خواسته شده در برنامه کسب و کار به عنوان یک…

۶ مرحله‌ برنامه‌ بازاریابی

برنامه‌ی بازاریابی» قدرتمندترین ابزار بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک در این کره‌ی خاکی است. هنگامی که از «برنامه‌ی بازاریابی» سخن می‌گوییم، مرجع تنها تمرینات موجود در کتاب‌های دانشگاهی بازاریابی یا برنامه‌های از پیش تعریف شده‌ی نرم‌افزاری برای «برنامه‌ی کسب و کار» نیست. در این مقاله قصد نداریم سهم بازار را بر آورد کنیم؛ بلکه هدف این…

اهداف بازاریابی

در شرکتهای کوچک هماهنگی  برای برنامه‌های بازاریابی کار آسانی نیست مگر اینکه آن شرکت کاملاً مرتبط با فروش باشد . برای راه اندازی یک شرکت لازم است افراد با گروهی که کار می کنند همفکر و هم‌عقیده باشند و چه بسا ممکن است اعضای گروه بازاریاب نباشند.بسیاری از شرکتهایی که در ۱۵ تا ۲۰ سال…

طرح بازاریابی هدفمند

یک طرح بازاریابی هدفمند و موثر سوددهی آن افزایش یابد و از همه مهمتر مشتریان بیشتری به آن روی آورده و کسب و کار پرطرفداری خلق شود که منجر به کاری لذت‌بخش شده انگیزه کارمندان را بالا می‌برد. اما همه بازاریابان موفق و تیزهوش نبوده همه راهکارها و پروژه‌های آنها هم نتیجه‌بخش نخواهد بود. در…

یک طرح بازاریابی موفق

دراین مقاله شش مرحله طراحی یک نقشه بازاریابی آورده شده است. اگر شما خلاق و کوشا باشید و بخواهید در بازاریابی، فروش تبلیغات، روابط عمومی یا ارتقای فروش خودموفق شوید، این شش مرحله را مطالعه کنید. این طرح‌ریزی نقشه بازاریابی و فروش همیشه پیش روی شماست. این شش مرحله را گام به گام مطالعه کنید…

نمونه طرح بازاریابی

چگونه یک برنامه بازاریابی ساده بنویسیم؟ بسیاری از افرادی که یک کسب و کار راه اندازی می کنند عملاً نمی دانند چگونه کسب و کار خود را رشد داده و از زمین بلند شوند! آنها همه مقدمات کسب و کار را فراهم می کنند، هزینه می کنند، کار را شروع می کنند، در روزنامه تبلیغ…

طرح بازاریابی چیست؟

شروع فعالیتهای تولیدی و سرمایه‌گذاری همیشه با مطالعه و برنامه‌ریزی علمی همراه است. در شرکتهای بزرگ قبل از شروع عملیات تولید، گروه تحقیقات و بازاریابی برای امکان سنجی در مورد مقبولیت کالا و نیاز بازار فعالیتهای خود را آغاز می‌کند. همچنین در شرایطی که کالاهای تولید شده، فروش نمی‌روند و یا در رقابت با کالاهای…

اجزای برنامه بازاریابی (Marketing Plan)

طرح بازاریابی یک برنامه مفصل و مدون است که جهت‌گیری بلندمدت بخش بازاریابی یک شرکت را نشان می‌دهد و برای شرکت‌های بزرگ سندی اساسی و حیاتی به شمار می‌رود. این برنامه بر اساس روشی که در این نوشتار معرفی می‌شود، از شش قسمت تشکیل شده است: اهداف و ماموریت‌ها تجزیه و تحلیل وضعیت استراتژی‌ها و…

۱۰ رهنمود اساسی در نوشتن یک طرح کسب و کار موفق

هر چند نوشتن یک طرح کسب و کار در ابتدا ممکن است تلاشی بی‌نتیجه به نظر آید، نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که داشتن این مهارت امر اجتناب‌ناپذیری است برای کارآفرین یا هر کسب و کاری  که به دنبال راهی برای افزایش موفقیت خود می‌باشد. در اینجا به ۱۰ نکته‌ی مهم در نوشتن طرح…

گام‌های ۱ تا ۵ طرح تجاری

گامهای یک تا پنج: یک طرح تجاری تهیه کنید. یک طرح خوب می تواند شما را برای یک شروع قوی و ثابت قدم ماندن در طی مسیر یاری کند. یکی از ابتدایی ترین گام ها به سوی راه اندازی یک کسب و کار نگارش یک طرح تجاری است. لیندا پنسیون می گوید:”تا وقتی که کسب…

چگونه یک برنامه کسب و کار بنویسیم؟

برنامه کسب و کار یا طرح توجیهی برای یک پروژه یا فعالیت تجاری در هر سازمان اقتصادی بزرگ و شرکت کوچکی به عنوان یک سند اصلی تلقی می شود که مقیاسی خواهد بود برای کارمندان و مدیران تا بواسطه آن بتوانند میزان موفقیت های خود و شرکت را بسنجند و برای فعالیت های آتی خود…